A Z generációt úgy kell oktatni, hogy olyan szakmákra legyenek alkalmasak, amelyek ma még nincsenek


A szakképzés és a felnőttképzés a gazdaságot szolgálja, a szakgimnáziumi képzés akkor tölti be a szerepét, ha a diákok a szakma megszerzése után fejezik be tanulmányaikat – mondta Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára szerdán Zalaegerszegen.

A nemzeti szakképzési és felnőttképzési hivatal, valamint a szakképzési centrumok a szakképzési és felnőttképzési tanévnyitó konferenciasorozatának záró rendezvényén Pölöskei Gáborné kifejtette: az oktatás nem tud olyan rugalmas lenni, mint ahogy ezt a környezet változása elvárja. “A Z generációt úgy kell oktatni, hogy olyan szakmákra legyenek alkalmasak, amelyek ma még nincsenek”.

A szakképzést és a felnőttképzést átfogó tanulmányok azt mutatják, hogy a cégek elvárásaikban nem szakmát, hanem készségeket, képességeket fogalmaznak meg. Ezeket a készségeket, képességeket azonban nem lehet “frontális oktatással” kialakítani. Ugyanakkor a szakképzés hatalmas előnye és lehetősége, hogy a magas gyakorlati óraszámmal ezek a készségek, képességek létrehozhatók, kialakíthatók – emelte ki Pölöskei Gáborné.

Hozzátette: a szakgimnáziumokban négy plusz egy éves képzés folyik, az országos statisztika szerint a gyerekek 46 százaléka érettségi után kimarad a rendszerből, nem fejezi be a szakképzést. A szakképzés csak akkor tölti be a szerepét, ha a diákok szakmával a kezükben fejezik be tanulmányaikat – hangsúlyozta Pölöskei Gáborné.

Kiemelte: a szakgimnáziumok a gimnáziumok alternatívái. Aki jó mérnökember akar lenni, annak szakgimnáziumban kell tanulnia, mert ez szolgálja az érdekét. A szakgimnázium a mérnökképzés előszobája, amit össze lehet kötni a felsőoktatással, és ez nagy előrelépést jelenthet.

Kitért arra is, hogy a szakképzés és a felnőttképzés a gazdaságot szolgálja. Ugyanakkor “sok cég panaszkodik arra, hogy nem engedik be az iskolákba, nem tud válogatni a gyerekek közül”, mert nincs olyan oktatási rend, amely – a köznevelés kötelékében – lehetővé teszi a moduláris oktatást. A szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár szerint ezen változtatni kell, ha teljesíteni akarjuk a duális modellt.

Az oktatási rendszer, a pedagógusok feladata, hogy megmutassák, mit tud nyújtani a szakképzés. Rugalmas rendszert kell úgy kialakítani, hogy az akár öt-tíz év múlva is megfelelő legyen: ez az oktatási intézmények számára különösen fontos, ugyanis az iskolák biztonságának meg kell maradni, hogy stabilan tudjanak működni – hangsúlyozta Pölöskei Gáborné.

Forrás: MTI

Kép forrása: Mónus Márton, MTI

Megosztom a cikket:

Pin It on Pinterest

Share This

A Z generációt úgy kell oktatni, hogy olyan szakmákra legyenek alkalmasak, amelyek ma még nincsenek

Olvasáshoz szükséges idő: 2 min
0
More in Felnőttképzés, Karrier, Szakképzés, Szakmák
Rangos nemzetközi konferecia kezdődött a Műegyetemen
Startupok indítását segítik a BME-n

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) programot indít Startup Campus BME Powered by Hiventures néven...

Pályaválasztás - Pénteken lesz a Szakmák éjszakája
Magyarország 27 szakmában 31 versenyzővel indul a szakmák Európa-bajnokságán

Magyarország 27 szakmában 31 versenyzővel indul a szeptember 26-28. között a Budapesti Vásárközpontban rendezendő szakmák Európa-bajnokságán,...

Close