Közoktatás

Könnyűnek találták a történelem érettségi feladatait a diákok


Könnyen megoldhatónak és korrektnek ítélték a szerdai történelem érettségi írásbeli feladatait a vizsga után az MTI-nek nyilatkozó iskolaigazgatók és szaktanárok.

Horváth József, a Székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium igazgatója szerint a feladatlap megfelelően lefedte az egész középiskolás tanagyagot: az egyetemes történelemben az ókortól, a magyar történelemben az Árpád-kortól egészen az ezredfordulóig. Úgy vélte, változatosak voltak a feladatok, a diákokat a válaszadásban mindenhol idézetek és források, térképvázlatok és fotók segítették.

Mint mondta, a diákok visszajelzései alapján az esszék között sem volt egy téma, amit sokan választottak, egyértelműen megoszlott a választás a témák között. A gyerekek elégedettek voltak a feladatsorral, jó felkészüléssel abszolút megoldhatónak találták, mert a fő témákat érintették a kérdések, s a pedagógus kollégái szerint is alkalmas volt a feladatsor a fiatalok tudásának lemérésére – tette hozzá.

Korrektnek és könnyűnek értékelték a diákok a közép és emelt szintű történelem érettségi feladatait a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégiumban – mondta az intézmény vezetője szerdán az MTI-nek.

Németh Tibor kifejtette, hogy a feladatok középszinten az elmúlt évek tematikája alapján készültek és meglátása szerint bizonyos történelmi ismeret mellett gyakorlatiasságra is szükség volt a feladatok megoldásához, amelyeket a gyermekek tisztességesen meg tudtak oldani megfelelő felkészítés mellett.

Emelt szinten komoly és megalapozott történelmi ismereteket igényeltek a feladatok, amelyekben a történelem szinte minden időszaka szerepelt, ugyanakkor az igazgató meglátása szerint az a diák, aki jól felkészült, tisztességesen meg tudta oldani.

A magyar történelemre vonatkozó esszék közül a legtöbben Hunyadi Mátyás kül- és dinasztikus politikáját választották, szemben a Kádár-rendszer válságának gazdasági, kül- és belpolitikai tényezőivel – mondta.

Szabó Anita, a szolnoki Varga Katalin Gimnázium történelem szakos igazgatóhelyettese az MTI megkeresésére elmondta: összességében megoldhatóak voltak a történelem érettségi feladatok közép-és emelt szinten is, ilyen kérdésekre számítottak. Két, az igazgatóhelyettes által megkérdezett diák szerint „elég jó”, illetve „teljesen korrekt” volt a feladatsor – jegyezte meg.

Szabó Anita hangsúlyozta a szövegértés fontosságát a feladatok megoldása során. Hozzátette: a képekhez, diagramokhoz, karikatúrákhoz és egyéb forrásokhoz tartozó kérdéseket csak akkor tudják megválaszolni a diákok, ha precízen tanulnak és tudják a tanultakat alkalmazni is.

Az igazgatóhelyettes emellett fontosnak tartja a térkép, valamint a tankönyv összes képének az ismeretét, hiszen voltak ezekre vonatkozó feladatok is.

Szabó Gabriella, a kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium történelemtanára a középfokú történelem érettségiről azt mondta: a diákok elégnek találták a feladatok megoldásához rendelkezésre álló időt.

A vizsgázók a tesztekről és az esszékről is pozitívan nyilatkoztak, olyan feladatokat kaptak, amelyekre számíthattak és amelyeket gyakoroltak velük a felkészülés során – tette hozzá.

A pedagógus szólt arról, hogy a diákok örültek az esszék témáinak, mert a trianoni béke, vagy I. István egyházszervező tevékenysége a tananyagban is a kiemelt részek közé tartozik.

„Akikkel beszéltem, kivétel nélkül úgy nyilatkoztak, hogy sikerként élték meg a vizsgát, jól teljesítettek és úgy érezték, megérte tanulniuk rá” – jegyezte meg.

Diákbarát feladatok és témák jellemezték az idei történelem érettségit, olyanok, amelyeket hangsúlyosan érintettek az órákon – összegezte a debreceni Tóth Árpád Gimnázium (TÁG) történelemtanára az első tapasztalatokat. Biczóné Porcsin Judit az MTI érdeklődésére elmondta: a megkérdezett diákok javarészt a sztálini propaganda, illetve a Szent István uralkodása témakört választották a kifejtendő feladatok közül, de mint fogalmaztak, bármelyik feladat korrekt, megoldható volt.

A rövid válaszokat igénylő feladatok között voltak „fogósabbak” is, főként a magyarázatot igénylők, de a feladatsor összességében alkalmas volt a középiskolás tudásszint felmérésére, nem haladta meg a tanultakat – jelezte a szaktanár. Biczóné Porcsin Judit kitért a most először alkalmazott új történelem atlasz használatára is, amely a korábbiaktól eltérően már nem tartalmazott kronológia adattáblázatokat. A diákok tudtak tájékozódni az új atlaszból, felkészültek a használatára, így ez sem jelentett megoldhatatlan kihívást az idei történelem érettségin – mondta el a debreceni TÁG történelemtarára az MTI-nek.

Forrás: MTI
Kép forrása: Balázs Attila, MTI

Legfrissebb cikkek

Social media toborzás tévhitek a Facebooktól a TikTokig

Interjú Knáb Anitával és Szilvási Gáborral Nem mindegy, hogy egyedül a céglogóra bízzuk cégünk toborzási…

2024. 02. 12.

Vezető helyen az ELTE Informatikai Kar

A Diploma 2024 kiadványban a HVG nyilvánosságra hozta a legjobb egyetemek összesített rangsorát és a…

2023. 12. 11.

Mire kíváncsiak az IT-sok az álláskeresés során?

Az álláshirdetések hiányosságai nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, ha egy vállalat nem találja meg a megfelelő szakembert…

2023. 12. 1.

Három tipp, hogy zökkenőmentes legyen minden tárgyalásod

Az elegáns megjelenés az üzleti találkozók, megbeszélések elengedhetetlen „kelléke”. Nem véletlenül fogalmazunk így. Ugyanis pusztán…

2022. 12. 22.

Első nap az irodában? Ezt vedd fel!

Az első benyomás, azt mondják, roppantul fontos. A fellépésed milyensége pedig előre sok mindent elárul.…

2022. 10. 26.

Így lehetséges az irodád stresszmentes átköltöztetése

Új otthonba költözni rendkívül stresszes, azonban gondolj csak bele, mennyivel nehezebb lenne ez akkor, ha…

2022. 09. 27.