Az átlagos felsőfokú oktatásban tanuló magyar diák, szinte csak az olcsó használt autókat veheti meg.
2020 év évégén, a hazai autópark átlagéletkora, néhány tized híján elérte a 15 évet. Ez jó mutatja, hogy a magyar átlag autóvásárlóból, csak elég kevesen engedhetik meg maguknak az új autót. Az itt történő vásárlások nagy részét, még mindig a cégek bonyolítják. Az átlagember és a egyetemista diák is, a használtból válogat. Erre bizonyíték az utóbbi években elég jó számokat mutató használtautó import is. Ezeknek és a diákok által is fenntartható autóknak a múltjának, a www.checkcardna.com oldalon tud utána nézni. Itt képbe tud kerülni azzal, hogy mi volt az élet-története a kiválasztott járműnek. Az említett oldal, megmutatja az autóval kapcsolatos biztosítási eseményeket és a kilométer számokat is.
A járművek
Ha olcsón fenntartható autó kerül szóba, akkor az elsők között ugrik be a Mi autónk, azaz a Suzuki Swift. Ezt a modell a japán márka egyik siker története, mert az 1983-ban indult típusból eddig több, mint 10 millió darabot gyártottak.
Az első széria nagy részét már megette a rozsda, de ebből a sorozatból az ikonikus darab a GTi, amelyben anno 1,3 literes, 101 lóerős motort szereltek. Ez a járgány azért vált különösen kedveltté, mert az említett lóerőszámhoz, 700 kiló körüli önsúly tartozott… Ez a páros, igen komoly élményautóvá varázsolja az első Swift GTi-t.
De térjünk vissza a tárgyhoz. Az első nálunk is gyártott Swiftet 1988-tól készítette a Suzuki. Ez a széria egészen 2004-ig volt kínálatban, ennek a szériának az 1993-tól gyártott darabjait, a simább hűtőrácsról lehet megismerni.
Ezt követte a sorban az alakjáról nevet kapó vasaló Swift. Ez az autó űrugrás volt, a rendkívül olcsón gyártott, húsz éves technikát használó elődhöz képest. Minkét típus és az Ignis és a Wagon R+ is, a legolcsóbban elérhető és fenntartható autók közé tartozik. Ezekkel még futárkodni is el lehet menni.
Akinek akad némi műszaki érzéke, és garázsa, számtalan apróbb javítást, karbantartást meg tud csinálni rajta. A benzin motorjaik elnyűhetetlenek, a karosszéria korrózióállósága a motor ellentéte.
Csillagos autó
Az Opel Astra hasonló szerepet tölt be felénk, mint a Suzuki Swift. A lakosság nagy része, hazai márkának tekinti az Opelt, az Astrát pedig, hazai terméknek.
A Kadettet felváltó típus, 1991-ben lépett piacra. Az itthon gyártott első autót, Antall József miniszterelnök, 1992 márciusában vezette el a szentgotthárdi Opel gyár futószalagjáról. Az első Astra, F Astra néven került be a köztudatba, mára melós autóként, olcsón fenntartható, diákok által is használható, minimál autóként tekintenek rá. Ebből a sorozatból a legfiatalabbak Classic néven futnak, mert ezeket 2002-ig tartották gyártásban. Az ezt követő generáció a G Astra, ez a típus 1988-tól, egészen 2004-ig volt forgalomban.
Francia kapcsolat
A Citroën Saxóból nem véletlenül látni még annyi példányt az utakon. Ugyanis az 1996-tól 2004-ig gyártott Citroën AX utód, az egyik legjobban kedvelt futár és olcsón fenntartható autó ingázó autó. Az 1,5 literes HDi motorral, kis túlzással ki lehet menni a világból, miközben alig fogyaszt. A gazdaságossága miatt nagyon kedvelt típust, a C2 és a C3-as típus váltotta fel.