Egyéb

Alig jelentkeztek idén természettudományi tanárszakokra

Bár az elmúlt hónapokban Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára többször nyilatkozta, hogy sikeres a pedagógus-életpályamodell, az elmúlt években sikerült növelni a pedagóguspálya presztízsét, ezért jóval többen jelentkeznek tanárnak, ez a felvételi adatokból nem látszik.

A 24.hu járt utána annak, hogy mennyire tükröződik a felsőoktatási jelentkezők számán a kormányzati kommunikáció a pedagógus-életpályamodell sikerességéről.

Köztudott, hogy a természettudományos tárgyakat tanító tanárokat már most is vadásznia kell az iskoláknak, a felvételi statisztikákból pedig kiderül, semmilyen javulás nem várható. A felvi.hu adatai nem mutatnak ugrásszerű növekedést a tanárszakokra jelentkezőknél, több szakpár pedig nemhogy vonzóbbá vált volna 2014 óta, egyre kevesebb érdeklődőt vonz.

Az ELTE Tanárképző Központ fizika-kémia szakos tanár képzésére például az idei felvételi eljárásban mindössze öten jelentkeztek. Ennél már csak az szomorúbb, hogy 2014 óta összesen is csak 32-en. És ez csak a jelentkezők száma, nem azoké, akik elvégezték a képzést.

A Pécsi Tudományegyetemen biológia-fizika szakos tanárnak az idén ketten, 2014 óta összesen 16-an jelentkeztek.

A Szegedi Tudományegyetemen földrajz-kémia szakos tanárnak idén mindössze egy diák jelentkezett, míg az elmúlt hat évben összesen 11.

A Debreceni Egyetemen a földrajz-kémia szakra idén egyetlen jelentkező sem volt, az elmúlt két évben a felvi.hu listájában sem szerepel – azaz gyaníthatóan nem volt senki, aki itt szeretett volna tanulni, míg 2016-ban egy, 2014-ben pedig három diák tetszését nyert el.

Mindez azért igazán aggasztó, mert a Klebelsberg Központ adatai szerint több mint négyezer tanár hiányzik a magyar iskolarendszerből, ráadásul a fizikatanárok nagy része a 46-55 éves korosztályba tartozik, a kémiatanárok döntő többsége pedig 46-50, illetve 56-60 éves. Ugyanezen statisztika szerint kémiatanárként az utóbbi tíz évben kevesebb mint 150-en helyezkedtek el.

Azaz a természettudományos tárgyakat tanító pedagógusok száma néhány éven belül drasztikusan csökkenhet majd a hazai iskolákban, és a jelenlegi kép egyáltalán nem arra mutat, hogy lesz, aki pótolja őket.

Forrás

Legfrissebb cikkek

Falusi turizmus: közösségi befektetésként indul képzési program kistelepüléseknek

A TanfolyamGURU új, 2025. július 1. és szeptember 30. között zajló pályázati programot indít, amelynek…

2025.09.01.

Falusi turizmus: új képzési lehetőség önkormányzatoknak és helyieknek

A TanfolyamGURU 2025 nyarán pályázati programot indít a falusi turizmus fejlesztéséért, amely kifejezetten kistelepülések számára…

2025.08.29.

Digitális tanulás forradalma – hogyan alakítja át az online képzés a jövő oktatását?

A digitális oktatás új korszaka Ha körülnézünk, szinte mindenhol találkozunk online tanfolyamokkal. Nemcsak egyetemisták, hanem…

2025.08.28.

Önkormányzatok a helyi turizmus motorjai – így segítheti települését a 2025-ös Falusi Turizmus pályázat

Egy település jövője nemcsak a költségvetési számokon és a fejlesztési terveken múlik. Az igazi fejlődés…

2025.08.26.

5 ok, amiért egy település nem hagyhatja ki a Falusi Turizmus fellendítéséért szóló programot

A falusi turizmus nemcsak a turisták számára élmény, hanem a település számára gazdasági, közösségi és…

2025.08.18.

A tökéletes formaruha kialakításának mestersége

A formaruha ma már nem csupán egy praktikus ruhadarab, hanem a vállalati identitás meghatározó eleme.…

2024.07.30.