A fiatalok ötödének fogalma sincs, hogy mit szeretne dolgozni

Miért nem tudja a képzésben részt vevők harminc százaléka, hogy mit szeretne csinálni a tanulmányai után? Miért nincs fogalmuk a tinédzsereknek arról, hogy érettségi után szakmát tanuljanak vagy egyetemre menjenek?

A középiskolások és a 18-30 év közötti képzésben lévő fiatalok körében is 30 százalék azoknak az aránya, akiknek nincs arról elképzelésük, hogy mit kezdjenek az aktuális tanulmányaik alatt szerzett tudásukkal, milyen munkában tudják hasznosítani a tanultakat. Azaz, a képzésben részt vevők nem tudják megmondani, milyen pályát látnak maguk előtt, a középiskolások pedig azt nem, hogy hol tanulnának tovább – derült ki az Orientify Képzésben lévők pályadöntési bizonytalansága című felméréséből.

Az OKJ-sek is bizonytalanok

A pályatanácsadással foglalkozó portál kutatásában 635 középiskolást és 1210 felnőttet kérdezett meg a témában, utóbbiból 474 volt felsőoktatási képzésen lévő egyetemista vagy OKJ-s képzésben részt vevő fiatal. A vizsgálati minta érdekessége, hogy a 474 ember a képzés mellett dolgozott is. 322 egyetemista kevesebb, mint heti 40 órát, a 152 OKJ-s képzésen részt vevő pedig ennyit, vagy ennél többet.

Többek között arra voltak kíváncsiak, van-e valamilyen irány a fiatalok fejében arról, milyen területen dolgoznak majd, tudják-e kihez fordulhatnak tanácsért, de arra is, hogyan hoznak döntéseket. A válaszokból kiderült például, hogy a felsőoktatásban részt vevők mindössze 22,4 százaléka tudja, milyen munkakör való neki, a középiskolásoknál ez 17 százalék. Az OKJ-sek és egyetemisták 14,5 százaléka pedig még nem döntötte el, a szaknak vagy szakmának megfelelő területen folytatja-e a pályáját.

Az ok a döntésképtelenség

„A legnagyobb arányban az jött ki indokként, hogy a fiatalok általában döntésképtelenek. A középiskolásokat nem készítik fel arra, hogy gondolkodjanak a jövőjükről. Addig látnak előre, hogy az érettségit követően majd be kell kerülniük valamilyen egyetemi szakra vagy éppen technikumba. Nem tanulnak meg mérlegelni, nem gyakorolják az ehhez kapcsolódó készségeket, nem tudják, hogyan kell alternatívákat kidolgozni és azokból választani. Az erre való felkészítést a középiskolai években kellene megalapozni, ami magában foglalja az önismeret mélyítését, a reális önértékelés megtanulását, az értékek tisztázását, a pályaismeret bővítését, a célok kitűzését, a tervező gondolkodást. Összességében ennek birtoklása jelentené azt, hogy a fiatal hisz a pályadöntési képességeiben, azaz rendelkezik az életpálya-építéshez szükséges pályadöntési énhatékonysággal” – mondja Török Réka, az Orientify alapítója.

Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának oktatója hozzáteszi, kutatásuk szerint a magyar fiatalok többsége a karriertervezés területén mérsékelt magabiztossággal rendelkező csoportba tartozik, tehát ezen pályadöntési készségek fejlesztése mindképpen szükséges lenne. Ez azért lenne fontos, mert az élethosszig tartó pályatervezés korában érdemes megtanulni, hogy az adott helyzetben a rendelkezésre álló információk alapján jól döntsenek, alkalmazkodjanak a különböző szituációkhoz, kihívásokhoz.

A középiskolák felelőssége

Szerinte hasznosnak bizonyulna, ha a középiskola intenzívebben foglalkozna a döntési és alkalmazkodási képességek oktatásával, amelyek a 21. századi munkavállalói készségek között előkelő helyet foglalnak el. Mind mondja, fontos, hogy a fiatalok több életpálya-útvonalban is gondolkodjanak, és megtanulják, hogyan tudnak információkat gyűjteni és rendszerezni a szakmákról, képzésekről, a munkaerőpiacról.

„A fiatalok döntésképtelenségének sokszor érzelmi okai is vannak: félnek, hogy képesek-e megfelelni egy adott szakma elvárásainak. A másik véglet is jellemző: sokan elképzelnek maguknak egy álomszakmát, de az valójában nem nekik való” – mondja Török Réka.

Szerinte az oktatásnak számos kihívással kell szembenéznie, hogy a munkaerőpiac változásait követve folyamatosan meg tudjon újulni és használható tudást adjon azoknak, akik életútjuk során hétszer vagy még többször valamilyen módon és mértékben pályát váltanak.

Az Orientify Karrierajánló éppen ezt a tudáshiányt igyekszik pótolni. A fiataloknak és a pályadöntés vagy váltás előtt állóknak egy személyre szabott, tudományos alapokra épülő karrierteszt kitöltésén keresztül segít megtalálni az érdeklődésükhöz leginkább illeszkedő karriert.

Megosztom a cikket:

Pin It on Pinterest

Share This

A fiatalok ötödének fogalma sincs, hogy mit szeretne dolgozni

Olvasáshoz szükséges idő: 4 min
0
More in Felnőttképzés, Felsőoktatás, Karrier, Közoktatás, Szakképzés, Szakmák
Érettségi - A matematika írásbelikkel folytatódtak a vizsgák
Az őszi érettségi vizsgák a normál menetrend szerint zajlanak majd

A normál menetrendben zajlanak majd az őszi érettségi vizsgák a tervek szerint, persze szigorú óvintézkedések mellett...

Az iskolai menzák gyakorlata is változik a járvány miatt
Az iskolai menzák gyakorlata is változik a járvány miatt

Az iskolai menzák gyakorlata is változik a koronavírus-járvány miatt: az ajánlások betartása érdekében már több intézmény...

Close