Debrecen kultúráért felelős alpolgármestere szerint országos mintaprojekt lett a Csokonai Színház 2015-ben indult Csokonai Ifjúsági Programja (CSIP), amelynek első produkcióját, a Verona, 1301 századik előadását a héten tartották: a Shakespeare Rómeó és Júlia című darabja alapján készült osztálytermi nevelési előadás színészei a Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma diákjainak meséltek a generációkon átívelő gyűlölet képtelenségéről, közös gondolkodásra biztatva a fiatalokat.
Komolay Szabolcs kiemelte: a tantermi előadások szervezett keretek között nyújtanak olyan élményt, amellyel megvalósulhat a színházi nevelés, érzékenyítés, és a produkciók sok diákot tesznek színházlátogatóvá. Kiemelte azt is, hogy a művészettel nevelés a digitalizált világban különleges élmény, egyedi módon képes hatni a fiatalokra. Az alpolgármester jelezte, hogy a város a jövőben is támogatni fogja az ifjúsági programot.
Gemza Melinda, a CSIP vezetője kiemelte: évről-évre tudatosan építették a CSIP repertoárját. A Verona, 1301 a középiskolás korosztályt szólította meg, a Jeruzsálem az általános iskola felsőtagozatos diákjai számára készült, míg idén az alsó tagozatosokra esett a választás A Kékbolygó története című előadással.
Hangsúlyozta, hogy nagy vállalás és folyamatos tanulás a program a színészeknek, akik tapasztalataik alapján Cziboly Ádám és Bethlenfalvy Ádám konzulensekkel újra és újra hangolják az előadásokat. Az előadások népszerűek, amit az is mutat, hogy nem tudnak eleget tenni az iskolák meghívásainak. A Verona, 1301-et eddig 100 alkalommal, a Jeruzsálemet ötvenszer, A Kékbolygó történetét negyvenszer mutatták be hajdú-bihari iskolákban, köztük olyan kistelepüléseken, ahol az ott élő gyerekek még soha nem voltak színházban.
Edelényi Vivien színész szerint nemcsak a gyereknek adnak különleges élményt a tantermi előadások, hanem nekik alkotóknak is, mivel intim térben játszanak, ahol rögtön érzékelhető a gyerekek reakciója. Hozzátette: az előadásszámok növekedésével megszerette a produkciók drámapedagógiai részeit is, amelyek közelebb vitték a fiatalok megismeréséhez.
Gemza Péter, a Csokonai Színház művészeti vezetője felidézte, hogy a színház a 2015/16-os évadban indította útjára ifjúsági programját, amelynek keretében 2015 októberében megszületett az első osztálytermi színházi nevelési előadás, a Verona, 1301. Már az első évadban több mint 40 iskolai osztályhoz jutottak el a színház művészei, Edelényi Vivien, Vranyecz Artúr, Kiss Gergely Máté és a foglalkozásvezető, Gemza Melinda.
A szakmai kritikák és a diákok által is elismert produkció létrejötte után egy évvel a norvégiai Bergenbe utaztak szakmai tapasztalatcserére és mesterkurzuson is részt vettek.
A Verona, 1301, valamint a CSIP későbbi osztálytermi nevelési előadásai, a vallási témájú Jeruzsálem (Mészáros Ibolyával, Mercs Jánossal és Rózsa Lászlóval), és a környezetvédelem kérdéseit nagy érzékenységgel körüljáró A Kékbolygó története (Edelényi Viviennel, Kránicz Richárddal és Papp Istvánnal) az elmúlt négy évben a diákok és a pedagógusok kedvenceivé váltak. A három előadást csaknem hatezer diák látta.
A Csokonai Színházat ebben az évadban a Jeruzsálem képviselte a 9. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemlén, ahonnan a produkció a Magyar Teátrumi Társaság különdíját vitte haza. A Verona, 1301 és a Jeruzsálem is meghívást kapott a Kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennáléra.
Programjaival a CSIP „házhoz”, azaz osztálytermekbe megy: az előadás néző- és játékterét iskolapadokból, székekből alakítják ki. A színdarabot interaktív játékokkal szakítják meg, hogy a diákokkal közösen gondolkodjanak azokról a kérdésekről, amelyeket a történet szereplői körüljárnak, és a gyerekek a történet íróivá és rendezőivé is válhatnak. A produkciókban az előadás- és a foglalkozásrészek nem válnak el élesen egymástól. Jellemzően pár színész ad elő egy darabot, amelyet meghatározott helyeken megállítanak, és párbeszédet kezdeményeznek a diákokkal – közölték a debreceni sajtótájékoztatón.
Forrás: MTI