Légijármű üzemeltető, légiforgalmi pilóta szakmérnök képzés indul az Óbudai Egyetemen, a legmodernebb oktatógépeken

Az egyik legnagyobb New York-i menedzsment tanácsadó cég, az Oliver Wyman előrejelzése szerint már jövőre 790 pilóta fog hiányozni az európai légitársaságok személyzetéből, 2023-ra pedig már ennek a háromszorosával számolnak a témával foglalkozó kutatók.

“A légiforgalom újraéledése során a kiszámítható, magas színvonalú, minőségi pilótaképzés még sokkal hangsúlyosabb szerepet fog kapni a légitársaságok újragondolt személyzeti politikájában, mint a járványt megelőző időszakban, amikor kis szerencsével, a roncsderbi és a költséghatékony képzés is elég volt egy látványos pilótakarrier nyitányának” – vázolja optimista prognózisát Bánki Róbert, az Airwin Repülőiskola igazgatója.

Egy 2019-ben, az Egyesült Államokban készült, az egész világra kiterjedő kutatásban a kereskedelmi légitársaságok vezetőinek 62%-a a pilótahiányt jelölte meg a működését leginkább veszélyeztető problémák egyikeként. Azután jött 2020 márciusa, amikor Európába ért a Covid-19 járvány. Két hét leforgása alatt az európai utasforgalom nagyjából 90%-a eltűnt.

2020 március 13-án még közel 25 ezer járat szállt fel Európa repülőtereiről, alig több, mint két héttel később, március 29-én már csak kevesebb, mint 3500, és ez a szám még tovább csökkent a légitársaságok számára szomorú, 2020-as év tavasza során. Azóta erősen hullámzó trendvonal mentén halad az európai légtér forgalma, a Covid járványt kísérő, vakcinákról, mutációkról szóló jó, vagy rossz hírek függvényében. A sok éve folyamatosan súlyosbodó pilótahiány ezzel egy időre megoldódott, a légitársaságok korai nyugdíjba, kényszerszabadságra küldték a pilótáik egy részét, illetve sokakat végleg elbocsájtottak.

Pilótakarrier várományos fiatalok tízezrei gondolták újra a pályaválasztásukat, egyes becslések szerint körülbelül 30.000 fiatal választott más szakmát a Covid-járványt kísérő bizonytalanságot látva. A 9/11 és a 2008-as gazdasági válság nyomán már tapasztalhatóak voltak hasonló trendek, a pilótakarrierrel kacérkodók 30-40%-a választott más hivatást a krízist követő 5 éven belül.

A korai nyugdíjazások, a pályaelhagyások, és a pályaválasztások bizonytalansága együtt sokkal komolyabb pilótahiányt okozhat a következő években, mint amilyennel 2019-et megelőzően kellett a légitársaságoknak szembesülniük. Ezt az igényt ismerte fel az Óbudai Egyetem Bánki Kara. A képzés elméleti és gyakorlati megvalósítását a Budapest melletti Tököli Repülőtéren bázissal rendelkező Airwin Repülőiskolával tervezik megvalósítani.

Az ország egyik legnagyobb és legjobb állapotban lévő betonpályáján, 1-2 évnél nem idősebb korú, a legmodernebb technikákat felvonultató flottával, az ország egyik legjobb műszaki felsőoktatási intézményének apparátusával vágunk bele ebbe a képzésbe” – sorolja a szak előnyeit Prof. Dr. Rajnai Zoltán az Óbudai Egyetem Bánki Karának dékánja.

A 18 hónapos nappali vagy levelező képzésre BSc és/vagy MSc (egyetemi, vagy korábbi főiskolai) diplomával rendelkező fiatalok jelentkezhetnek, a képzés költségeinek fedezéséhez a diákhitel 2. keret is igénybe vehető a feltételek teljesülése esetén.

Forrás: OTS

Megosztom a cikket:

Pin It on Pinterest

Share This

Légijármű üzemeltető, légiforgalmi pilóta szakmérnök képzés indul az Óbudai Egyetemen, a legmodernebb oktatógépeken

Olvasáshoz szükséges idő: 3 min
0
AIRPRESS LOADED

Cached Query Adatok?filterByFormula=OR({ID} = "") needs refreshing in 257

More in Felsőoktatás, Szakmák
Nyílt Nap az ELTE Informatikai Karán
Nyílt Nap az ELTE Informatikai Karán

Az ELTE Informatikai Kara idén online formában rendezi meg felvételi nyílt napját november 26-án, ahol minden...

Hét magyar egyetem a feltörekvő országokat vizsgáló rangsorban
Kardiovaszkuláris területen a világ 55. legjobb egyeteme a Semmelweis

Több szakterületen is javította korábbi pozícióit a Semmelweis Egyetem a "US News Best Global Universities" 2022-es...

Close